Nej till beredskapsplan mot islamism

I en motion föreslås att en beredskaps- och handlingsplan utarbetas för att möta hotet från extrem islamism. Kyrkomötet stöder inte motionärens förslag. Islam är en av tre abrahamitiska religioner med vilken kristendomen har mycket gemensamt och islamism ska inte blandas ihop med islam. Däremot är det viktigt att förstå de underliggande orsakerna till all religiös extremism och därför bör samtalen med företrädare för islam fortsätta och fördjupas. Kyrkomötet antar ett särskilt förslag om att utarbeta ett studiematerial som kan användas vid ett seminarium i frågan.

Skrivelse/Motion

Motion 2005:74 av Bengt Olof Dike om att islamistiskt hot kräver kyrklig beredskap, debatt, information!

Ekumenikutskottets betänkande 2005:4 Islamistiskt hot kräver kyrklig beredskap, debatt, information!

Islamistiskt hot kräver kyrklig beredskap, debatt information

FöregåendeInnehållsförteckningNästa